use them to the bone

These three brushes have more than 30 years, maybe 40, and where passed to me by my father... and yes, I do use them a lot. But he teached me how to get more from them when they start to have short 'hairs'. Just heat up the metal part for the glue to melt a little, then pull the hairs to the desired measure, let it cool and wash it very well. You can see on the second picture, the third brush before being washed. The thin dark residue of ink marks the previous length. With sintetic fibers this technic doesn't work as well.

Estes três pincéis têm mais de 30 anos, talvez 40, e foram-me passados pelo meu pai... e sim, eu uso-os bastante. Mas ele também me ensinou como aproveitar o máximo deles quando o pêlo começa a ser demasiado curto. Basta aquecer o metal para que a cola derreta um pouco, depois é só puxar o pêlo até à dimensão desejada, deixar arrefecer e lavar bem. Pode-se ver na segunda imagem, o terceiro pincél antes de ser lavado. A fina linha esscura de tinta marca o comprimento anterior. Com fibras sintéticas esta técnica não funciona tão bem.

No comments: